Jsou slevy skutečně slevami?

Obchodní řetězce se nás často snaží přesvědčit, že právě oni mají tu největší slevu a že u nich nakoupíte nejlevněji. To zní dobře, ale musíme si uvědomit, že hlavním cílem každého obchodu je vydělat co nejvíc peněz. A tak používají nejrůznější metody, jak zlevnit aniž by přišli o výdělek.
 
Nemusíme zdůrazňovat, že právě slevové akce bývají nejčastějším důvodem pro nákup právě v daném obchodě. Ačkoliv tedy snížili cenu výrobku, nalákali více lidí, kteří samozřejmě koupí nejen zlevněný produkt, ale i spoustu dalšího zboží, které už tak výhodné být nemusí. Celkový zisk obchodu se tedy zvýšil.
nakupující rodina
 
Hodně používanou metodou je také zdražení výrobku, který následně ve slevě prodáme za cenu před zdražením. Toto je velmi často používáno, především na začátku roku, kdy obvykle dochází k plošnému zdražení základních potravin.
 
Populární strategií jsou i tzv. permanentní slevy. Ty se najdou nejčastěji v obchodech s oblečením. Cedule se slevou zde u daného zboží visí neustále. Jedná se tedy o standardní cenu. Zákazník má však pocit, že kupuje výhodně. U oděvů je tento způsob využíván nejčastěji díky vysoké marži prodejce – stručně řečeno, výrobní a nákupní cena oblečení není příliš velká. To, za co platíme takové peníze, je značka.
 oddělení zeleniny
Dalším trikem, který obchodní řetězce využívají, je velká sleva na výrobek, který sám o sobě mnoho nestojí. Pokud například zboží obvykle stojí 20 korun a obchod na něj dá 50 % slevu, potom se jedná o rozdíl pouhých 10 korun. To obchodní řetězec nijak nezruinuje, avšak zákazníků to přiláká spoustu.
 
Poměrně populární je i dodat slevě punc výjimečnosti. Toho se dosáhne například tím, že je zboží za danou cenu dostupné pouze po omezenou dobu, nebo že je omezený počet kusů. To přiměje zákazníka, aby okamžitě jednal a šel si danou věc koupit, místo aby v klidu popřemýšlel, zda je nabídka skutečně tak výhodná a zda ten výrobek opravdu potřebuje.
 
Poslední z možností, na kterou se dnes podíváme, je zlevnit výrobek, který se příliš neprodává. To má dvojí užitek – prodá se zboží, které by jinak zůstalo a nakonec prošlo, a zvýší se i obrat obchodu, neboť zákazník si obvykle nekoupí pouze ten daný výrobek.
 
Obchodní řetězce samozřejmě uvedené metody různě kombinují. Slevy samozřejmě nestanovují náhodně, ale podle toho, jaké zboží se prodává a podle průzkumů trhu.
 
Slevové akce mohou být samozřejmě výhodné, avšak je nutné se před nákupem vždy zamyslet – opravdu toto potřebuji? A opravdu to potřebuji v takovém množství? Teprve potom vyrazte na nákup.

About the author /